010 - 53 000 10

Chiptuning

Chiptuning

 Elke moderne auto beschikt over een computer de ECU (electronic control unit). De ECU is verantwoordelijk voor de aansturing van de motor en regelt o.a. inspuit tijdstip, nokkenas positie, lucht toevoer en inspuitdruk. De exacte waardes van deze functies worden opgeslagen in de chip van de ECU in zogenoemde “mappen”. Het aanpassen van deze waardes heet ook wel remapping of chiptuning.

Wij verschaffen ons toegang tot deze mappen door de auto via de OBD port uit te lezen. Sommige nieuwe auto’s hebben een anti-tuning beveiliging waardoor uitlezen via de OBD port niet mogelijk is, in dit geval kunnen wij de auto uitlezen via een directe verbinding op de chip van de ECU, hier kom de naam chiptuning vandaan.

In andere gevallen kan de auto uitgerust worden met een extern programmeerbare ecu, de plug en drive module. Meer informatie hierover vind u op de pagina Plug & Drive.

tuninggraph
testbank

Chiptuning: de mogelijkheden van uw motor.

De auto fabrikanten maken gebruik van vooraf gedefinieerde marges bij het ontwikkelen van motoren. In de praktijk zal bijvoorbeeld 80-90 % van de geproduceerde auto’s onder normale condities en belasting gebruikt wordt.

Het zal echter ook voorkomen dat een klein gedeelte van de verkochte auto’s onder extreme condities gebruikt zal worden. Hiermee wordt bedoelt onder zware belasting of extreme atmosferische condities zoals + 50 en -30 graden Celsius. Denk aan een droge woestijn klimaat tot aan extreme koude omgeving zoals rond de poolcirkel. De motoren worden hierop ontwikkeld daarbij getest onder hoge belasting en inferieure brandstoffen. De fabrikanten houden hier rekening mee door ruime marges en toleranties te hanteren bij de afstelling.

Andere factoren waarmee rekening wordt gehouden bij de afstelling zijn de verschillende rij stijlen van de gebruikers. Bij sommige auto’s wordt de gevoeligheid van het gaspedaal afgesteld op comfortabel rijden, terwijl sommigen een meer directe reactie prefereren. Alleen al het aanpassen van het gaspedaal response zorgt voor een totaal andere beleving.

Binnen Europa is de kwaliteit van de brandstof dusdanig goed dat we de prestaties kunnen verbeteren en toch binnen de marges van de fabrikant blijven. Hoe ver we kunnen gaan is per auto type / motor type verschillend, neem contact op voor de mogelijkheden van uw auto.

Identieke auto’s met afwijkend vermogen.

Auto fabrikanten ontwikkelen steeds vaker een standaard motor blok om deze vervolgens elektronsich te begrenzen. Reden hiervoor is simpel, het scheelt aanzienelijk in de kosten om een standaard blok in meerdere auto’s te gebruiken en deze slechts software matig te begrenzen Een ontwikkeling die de populariteit van chiptuning alleen maar heeft versterkt.

Indien de klant meer vermogen wenst dan hoopt de fabrikant dat de klant kiest voor het duurdere model (met dezelfde motor, maar niet begrenst). Door middel van chiptuning kan deze begrenzing uitgeschakeld worden waarna de echte potentie van de motor merkbaar is.

Hoe kies ik een chiptuning bedrijf ?

Een tuner die een vergelijkbare vermogens toename belooft biedt niet automatische dezelfde kwaliteit. Puur een waarde voor PK’s en NM’s vertelt niet het complete verhaal. De consument staart zich vaak blind op vermogens getalletjes op diverse websites. Dit is zeker niet de beste manier om een tuner te kiezen.

In de praktijk kan je een auto op verschillende manieren tunen om een vergelijkbaar vermogens toename te behalen. Wat van belang is is een veilige en gebalanceerde tuning. Maximaal vermogen is niet alles. De auto hoort voor dagelijks gebruik soepel te lopen zonder extreme piekvormingen in het vermogen. Een gebalanceerde tuning beschermt de onderdelen tegen onnodige slijtage en zorgt voor een geraffineerde vermogens opbouw.

Alles hangt af van ervaring, uitgebreide tests en expertise van de tuner. Neem geen risico werk alleen met professionals.

chiptuning